logo with text
Marketing
18 Marzec 2021

Jak dotrzeć do nowych klientów – marketing restauracji cz.I

Żadna restauracja nie odniesie sukcesu bez klientów. Nawet najsmaczniejsze dania i najlepiej wyszkolona obsługa nie zdadzą się na nic, jeśli nie będziesz wiedzieć, jak ich przyciągnąć. W tym artykule poznasz 4 sposoby na dotarcie do nowych klientów. Pokażemy Ci jak robić marketing restauracji online.

Prowadząc restaurację wiesz, jak ważne jest dbanie o smaczne dania i dobrą obsługę klienta. Dzięki temu klient będzie chętnie ponownie wracał do restauracji lub zamawiał jedzenie w dostawie. To sprawi także, że poleci Twoją restaurację znajomym i być może zachęci ich do spróbowania Twoich dań.

Pomoże Ci to w jakimś stopniu dotrzeć do nowych klientów, jednak skala takich działań jest za mała, aby zwiększać liczbę zamówień i tym samym przychody restauracji. Jakie są zatem inne sposoby dotarcia do nowych klientów restauracji? Jak zachęcić do odwiedzenia Twojej restauracji lub zamówienia posiłku w dostawie?

Jak dotrzeć do nowych klientów, czyli marketing restauracji

1. Apetyczne zdjęcia to podstawa!

Jemy oczami, dlatego to właśnie zdjęcia dań najbardziej zachęcą nas do odwiedzenia lokalu. Właśnie o to zadbaj promując Twój lokal w Internecie.

Zrobienie zdjęć możesz zlecić profesjonalnemu fotografowi, jednak to niesie za sobą wysokie koszty. Spróbuj to zrobić we własnym zakresie, zwłaszcza jeśli wśród Twoich pracowników lub znajomych jest ktoś, kto hobbystycznie interesuje się fotografią. Zaproponuj im w podzięce darmowy posiłek lub inny upominek.

Możesz je zrobić także sam i nie potrzebujesz do tego profesjonalnego sprzętu. Obecnie większość dostępnych na rynku smartfonów robi całkiem ładne zdjęcia.

W fotografii potraw bardzo ważne jest zapewnienie dobrego oświetlenia, ładnego ułożenia dania na talerzu oraz zadbania o świeży wygląd składników, np. listków sałaty czy plasterków pomidora.

Jeśli chodzi o oświetlenie, najlepsze jest naturalne światło. Dlatego fotografuj potrawy w ciągu dnia, ustawiając je przy oknie. Uważaj jednak na zbyt intensywne promienie słoneczne, gdyż zniszczą one cały efekt. Światło powinno być miękkie i delikatne, a w bardzo słoneczny dzień efekt ten uzyskasz np. dzięki firankom.

Eksperymentuj z kompozycją i dodatkami, baw się światłem i natężeniem kolorów, jednak nie przesadzaj, pamiętaj że potrawa ma wyglądać naturalnie i zachęcać do jej spróbowania.

Zdjęcia umieść wszędzie tam, gdzie obecny jest profil Twojej restauracji, o czym piszemy poniżej.

zobacz-jak.png

2. Stwórz swoje miejsce w sieci

Internet to obecnie jedno z najlepszych i stosunkowo tanich kanałów promocji restauracji. Daje on szereg sposobów na komunikację z obecnymi klientami i dotarcie do tych nowych.

W zależności od budżetu możesz stworzyć albo własną stronę internetową albo po prostu profil na Facebooku. Tu zaprezentujesz menu, podasz dane do kontaktu w przypadku pytań i wątpliwości, a także będziesz mógł prezentować przygotowywane potrawy.

Ponieważ bardzo istotne jest umożliwienie klientom zamawiania jedzenia do domu, powinieneś udostępnić też taką opcję. Możesz to zrobić właśnie przez internet. Oczywiście, są też inne sposoby na zamawianie jedzenia, jak np. poprzez telefon o czym pisaliśmy w artykule “Jak dowozić jedzenie z restauracji?”, jednak zamówienia online warto rozważyć z kilku powodów.

Własna strona do zamawiania jedzenia pozwoli klientowi szybko i wygodnie wybrać dania, na które ma ochotę, a Ty oszczędzasz czas pracowników oraz upraszczasz cały proces. Minimalizujesz także ryzyko popełnienia błędu przy notowaniu zamówienia podczas rozmowy telefonicznej.

Przeczytaj też: Dlaczego restauracja potrzebuje strony do zamawiania jedzenia?

Taką stronę do zamawiania jedzenia online w błyskawiczny sposób wdrożyła sieć restauracji Manekin, o czym możesz przeczytać tutaj.

strona-do-zamawiania-jedzenia-on-line.png

Zobacz jak prosto i szybko stworzyć stronę do dostaw jedzenia z Twojej restauracji >>

3. Bądź obecny w mapach Google

Wizytówka w Google i oznaczenie restauracji na mapie pomoże dotrzeć do klientów znajdujących lub mieszkających w pobliżu Twojego lokalu.

Co ważne, jest ona pokazywana także w tradycyjnych wynikach wyszukiwania Google. Możesz umieścić na niej wszystkie najważniejsze informacje o Twojej restauracji, jak: adres, nr telefonu, godziny otwarcia, czy adres strony internetowej.

Dodatkowo znajdują się tu opinie o restauracji i jej oceny wystawione przez klientów, którzy ją odwiedzili lub spróbowali dań w dostawie do domu czy pracy. Dlaczego to jest również istotne napiszemy w kolejnym punkcie.

restauracja-w-mapach-google.png

4. Zbieraj opinie o restauracji

Ludzie najbardziej ufają rekomendacjom znajomych lub innych osób, które już skorzystały z danej usługi, w tym obsługi przez restaurację.

Dlatego też marketing rekomendacji w przypadku restauracji to jeden z najskuteczniejszych sposobów zachęcenia klientów do zamówienia jedzenia lub odwiedzenia lokalu stacjonarnego.

Zatem zadbaj o to, aby opinie o Twojej restauracji były dostępne w sieci, i to w wielu miejscach.

Oczywiście, opinie te muszą być dobre, zachęcające do spróbowania menu. W przeciwnym wypadku nie zadziałają one na Twoją korzyść.

O pozytywne opinie zadbasz m.in. poprzez dobrą obsługę klienta i smaczne dania. Jak jednak zdobyć te opinie i gdzie powinny one się znajdować?

Zachęcaj po prostu klientów do zostawienia opinii umieszczając taką prośbę na karteczce dołączonej do zamówienia (najlepiej ręcznie wypisanej, co wzmocni przekaz i będzie sprawiało wrażenie bardziej spersonalizowanej prośby) lub przy pożegnaniu, gdy odwiedzi sam Twoją restaurację.

Możesz też wysłać do niego wiadomość e-mail lub sms z taką prośbą, jeśli złożył zamówienie przez Twoją stronę/telefon.

W ramach zachęty warto zaproponować jakąś zniżkę na kolejne zamówienia. Ludzie też chętniej wystawiają opinie jeśli zostaną pozytywnie zaskoczeni. Jak ich zaskoczyć? Dodaj jakiś mały poczęstunek do zamówienia w dostawie albo kieliszek wiśniówki lub mały deser po zjedzeniu posiłku na miejscu.

Opinie takie zbieraj zarówno na Facebooku i w mapach Google, jak i w serwisach typu Zomato, Yelp czy Tripadvisor.

Seriwsy te pozwalają na odpowiadanie na komentarze klientów, stąd dziękuj za opinie i reaguj na te negatywne.

opinie-o-restauracji-w-zomato.png

5. Obecność w agregatorach opinii

Zomato, Yelp i Tripadvisor to serwisy zbierające opinie o różnych usługach, w tym właśnie też o restauracjach. Są one znane na całym świecie stąd dzięki nim dotrzesz także do turystów z innych krajów.

Oprócz przeczytania recenzji restauracji, można tam porównywać restauracje, przejrzeć menu oraz zobaczyć zdjęcia wrzucone przez klientów.

Ty także możesz dodać swoje zdjęcia oraz aktywnie zarządzać stroną i tak jak wspomnieliśmy powyżej, możesz odpowiadać na komentarze klientów i reagować na negatywne opinie.

Sposobów na marketing restauracji i na dotarcie do nowych klientów, zarówno jeśli chodzi o odwiedziny w lokalu, jak i zamówienie dań w dostawie. Tu przedstawiliśmy tylko 5 sposoby na marketing restauracji on-line. W kolejnym artykule poznasz 4 kolejne.

Masz jakieś pytania?

kontakt@deligoo.pl